Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště je tvořeno týmem pedagogických pracovníků:

  1. Ředitelkou školy a jejími zástupci
  2. Školní psycholožkou
  3. Výchovnou poradkyní
  4. Metodičkou primární prevence
  5. Kariérovými poradkyněmi.

Tento tým ve škole zajišťuje poradenské služby, prevenci rizikového chování, informační a poradenskou podporu učitelům, žákům a jejich zákonným zástupcům.

Služby tohoto týmu se zaměřují především na:

  1. poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  2. sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  3. prevenci školní neúspěšnosti,
  4. kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  5. podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  6. podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  7. průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  8. včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  9. předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  10. průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  11. metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  12. spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  13. spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

Tyto služby jsou žákům školy a jejich zákonným zástupcům poskytovány bezplatně

 Základní principy a zásady práce ve škole: 

  1. poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
  2. dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
  3. klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitelka školy, výchovná poradkyně, školní metodička prevence, školní psycholožka,
  4. spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy, 
  5. školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy, 
  6. neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, chování se v kyberprostředí, dopravě a dalších aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
  7. při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
  8. při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem,
  9. všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.

„Nedají se zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“

Školní psycholožka – Mgr. Michaela Šimanová

Činnosti školní psycholožky:

  1. Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
  2. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
  3. Provádí diagnostiku při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
  4. Zjišťuje sociální klima ve třídě.
  5. Provádí screening, ankety a dotazníky ve škole.
  6. Provádí individuální případové práce s žáky v osobních problémech, zejména konzultace a vedení.
  7. Provádí krizové intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce.
  8. Spolupracuje při koordinaci preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
  9. Poskytuje individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy a vzdělávání.
  10. Poskytuje konzultace zákonným zástupcům při vzdělávacích a výchovných problémech dětí.

Výchovná poradkyně – Mgr. Petra Holubová

Činnosti výchovné poradkyně: 

  1. Vyhledává a orientačně šetří žáky, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a připravuje návrhy na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného opatření v 1. stupni.
  2. Zprostředkovává vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
  3. Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  4. Spolupodílí se na přípravě podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinuje poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými poradenskými zařízeními a koordinuje poskytování vzdělávacích opatření u těchto žáků.
  5. Metodicky pomáhá a zabezpečuje tvorbu a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů a individuálních výchovných plánů
  6. Metodicky vede práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.

Metodička primární prevence – Mgr. Petra Šafářová

Činnosti školní metodičky prevence:

  1. Zajišťuje koordinaci tvorby, kontroly, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
  2. Koordinuje a participuje na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
  3. Metodicky vede činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledává a nastavuje vhodnou podporu směřující k odstranění rizikového chování.
  4. Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
  5. Provádí individuální a skupinové práce se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
  6. Koordinuje přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
  7. Koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
  8. Kontaktuje odpovídající odborné pracoviště a participuje na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
  9. Vede a průběžně aktualizuje databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
  10. Vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem či projevy rizikového chování; poskytují poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťují péči u odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli.
  11. Spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participují na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
  12. Připravuje podmínky pro integraci žáků se specifickými poruchami chování ve škole a koordinuje poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.

Kariérové poradkyně – Mgr. Petra Krsová a Ing. Bc. Lenka Tichá

Činnosti kariérových poradkyň:

  1. Jsou nápomocné při rozhodování o dalším vzdělávaní a profesní cestě žáků.
  2. Provádí základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí v oblasti volby povolání žáků.
  3. Provádí individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem.
  4. Podílí se na poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady žáků ve spolupráci s třídním učitelem.
  5. Spolupracují se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy.
  6. Zajišťují skupinové návštěvy žáků školy v informačních poradenských střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytují informace žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb těchto středisek.
  7. Poskytují služby kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
  8. Spolupracují s organizacemi pomáhajícími při zabezpečování pracovního uplatnění na trhu práce.
  9. Zapojují se do organizace projektů přibližující žákům prostředky pro uplatnění na trhu práce.
  10. Předávají informace žákům a zákonným zástupcům o nároku na invalidní důchod, částečné omezení svéprávnosti a poskytují různé kontakty na pomáhající organizace.